SEO, eller Search Engine Optimization er et velkendt begreb blandt alle virksomheder verdenen over. Det er selvfølgelig et meget vidt begreb og hvor skal man gribe an som noget af det første, når det kommer til ens virksomhed?
Lad os tage udgangspunkt i en mindre virksomhed, en webshop som sælger lækre skønhedsprodukter.
On-page optimering
Sæt dig ned og tag et kig på jeres hjemmeside.
- Er den brugervenlig?
- Er den hurtig nok?
- Udstråler den jeres sjæl igennem designet og tekst?
On-page optimering er en optimeringsproces som dine brugere kan se og føle når de vil besøge din side. I bund og grund handler det om at få skrevet de rigtige tekster, lavet et fornuftigt antal links som linker internt til andre populære sider. Dette kaldes internt linkbuilding.
Hastighedsoptimering
At formindre størrelsen af mb/gb af ens billeder step 1. i bogen, når det kommer til at optimere. Dertil findes der utallige plugins som kan hjælpe med at optimere den kode som er lavet på siden, såfremt der er gjort brug af WordPress som backend(Systemet bag ved hjemmesiden).
Design og tekst
Designet er essentielt, det udstråler jeres virksomhed, formerne, farverne og placeringerne af knapper. SEO i 2021 handler især om brugervenlighed, det er noget google vægter meget højt, sammen med velskrevede tekster, både når det kommer til den ’Tone of voice’ man vil ramme, men også formuleringen af kategoritekster, produkttekster m.fl.
SEO kan hurtigt gå hen at blive dyrt. Det bedste råd vi har, vil være at sætte sig ind i tingene, der er simple ting som man godt selv kan lære, både ved at skaffe nye links til sin side, men især også ved at rette simple ting som ordlyden på knapper, menuen og lignende ting.